20 september 2014

Stjärnmärkt

Titel: Stjärnmärkt (eng. Star Cursed)
Serie: Systrarna Cahill #2
Författare: Jessica Spotswood
Översättare: Jan Risheden
Utgivning: Rabén&Sjögren, 2014


Det var ett tag sedan jag läste Farlig förmåga så några detaljer hade jag glömt bort, men det tog inte länge innan de bitarna började falla på plats igen. Språket och den historiska miljön är fortfarande lika levande som tidigare och man kan nästan se scenerna framför sig. Jag gillade Stjärnmärkt lite bättre eftersom man nu fick en större inblick i hur Systraskapet, som är en hemlig sammanslutning av häxor, fungerar och deras olika förmågor inom magin, men även att det pågår intriger inom Systraskapet visar att man trots de svåra tiderna måste välja vilken sida som man ska stå på. Brödraskapet var värre än de var i första boken eftersom de måste få tag på oraklet, som utgör ett stort hot för dem, vilket orsakar att många oskyldiga flickor råkar illa ut. Deras nya lagar är inte heller uppskattade av varken männen eller kvinnorna i samhället, och man bara känner hur spänningen stiger när ett krig mellan samhället, häxorna och brödraskapet lurar bakom hörnet.

Jag gillar fortfarande Cate som berättarrösten och det är härligt att se att hon blir starkare med tiden nu när hon har Systraskapet som kan lära henne använda sin magi, men man märker samtidigt att bördan om att vara den utvalda från profetian tynger henne. Tess är fortfarande min favorit av precis samma anledningar som i Farlig förmåga och jag hade gärna läst saker och ting ur hennes perspektiv också. Maura blev jag rätt så irriterad på att jag inte vet vad jag ska mig till.. Hon beter sig som en barnrumpa istället för att vara en syster som de kan lita på och jag blev lite besviken på det då bandet de hade i Farlig förmåga inte fanns med dem (förutom enstaka gånger). Å andra sidan så kan jag förstå henne, lite i alla fall, men det betyder inte att det hon gör är okej.

Och slutet ger oss en cliffhanger som gör att man vill ha tredje boken NU. Jag hoppas det inte tar alltför länge innan den kommer ut på svenska då jag vill veta hur allting kommer att sluta för de tre systrarna, med profetian och även de övriga häxorna.


Betyg: 4.5 av 5

Andra böcker i serien:
1. Farlig förmåga (eng. Born Wicked)
2. Stjärnmärkt (eng. Star Cursed)
3. (eng. Sister's Fate)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar