27 december 2012

Själens osaliga längtan

Titel: Själens osaliga längtan
Originaltitel: Her Fearful Symmetry
Författare: Audrey Niffenegger
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2010

När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset - från den trevlige korsordsskaparen med tvångssyndrom som bor ovanför dem till mosterns mystiske älskare som lever i våningen under. Men den som påverkar tvillingarna mest är deras döda moster. Hon tycks varken vilja lämna lägenheten eller flickornas liv i fred…

Åsikt
Själens osaliga längtan är den första boken jag läst av författaren. Jag försökte läsa Tidsresenärens hustru för ett tag sedan men kom inte längre än några kapitel. Kanske det var tjockleken på boken eller så var jag inte bara på humör för att läsa den, men ska ge den en chans till vid ett senare skede.

Jag tyckte inte Själens osaliga längtan hade något krut i sig - den går på i maklig takt och jag visste inte riktigt vad jag tyckte om den. Men det är ändå något med boken som gör att den var svår att lägga ifrån sig och även nu efteråt tänker jag på den ibland och hur bra den faktiskt var. Man får följa med några karaktärer i byggnaden om hur de lever och känner och jag fäste mig vid många av dem. Julias och Valentinas kamp mot varandra - kan man vara tillsammans i hela sitt liv?, Martins kamp mot sin tvångssyndrom och kärleken till Marijke, Roberts kamp mot kärleken - vem ska han välja? och Elspeth som svävar omkring i sin gamla lägenhet. De alla söker efter sig själva på något sätt. Eftersom jag är öppen mot andliga ting (så länge de är snälla) så tyckte jag att det var en naturlig del av boken att Elspeth svävade omkring och tog kontakt med tvillingarna och Robert. Dock så gillade jag inte riktigt hur allting slutade, men det kan ju inte alltid sluta så som man vill.

Niffenegger skriver på ett sätt som gör att man kommer med in i handlingen och nästan får uppleva det som de upplever i boken.

Jag råkade komma över en hel del små stavfel medan jag läste, så att man hade lust att stryka över och skriva in rätt ord men det går ju inte eftersom det är bibliotekets bok.

Boken rekommenderas.

Betyg 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar