27 december 2014

Reader Problems tag

Jag har sett den här taggen ute på booktube ett tag och nu har Vargnatts bokhylla översatt frågorna till svenska. Original videon kan hittas här.

1. Du har 20,000 böcker på din att-läsa-lista, hur sjutton bestämmer du vilken du ska läsa härnäst?
Jag brukar känna lite efter vad det är vad jag vill läsa. Ibland har jag låneböcker (eller recensionsexemplar) så då försöker jag läsa dem som är till nästa.

2. Du har kommit halvvägs i en bok, men du har inte fastnat för den. Slutar du läsa den eller kämpar du dig igenom den?
Jag brukar kämpa igenom dem, men har på senaste tid försöka sluta läsa om det känns att det är en bok som jag verkligen inte fastnar för eller nåt, men så brukar jag ändå tänka att tänk om den blir bättre senare i boken och så fortsätter jag läsa den.. Måste bli bättre på det.

3. Slutet på året närmar sig, och du är så nära men ändå så långt borta från ditt Goodreads reading challenge mål. Försöker du komma ikapp och hur?
Förra året så hann jag bara läsa 99/100 böcker (tror jag), men bestämde mig för att inte stressa fastän det bara var en bok. I år har jag en bok att läsa innan jag når mitt mål och ska verkligen försöka få den läst innan december är slut. Men jag tror att om jag hade t.ex. 5 böcker kvar så då skulle jag bara läsa så många jag hinner, men ändå försöka nå målet.. (fast det skulle inte göra nåt om målet inte blir nått).

4. Omslagen på en serie du älskar matchar inte. Hur klarar du dig?
Förut skulle jag inte ha brytt mig om det alls, men nu när jag har en massa serier så vill jag gärna att de matchar varandra både när det gäller omslag och typ/höjd, men om det är en serie som inte på något sätt matchar så då får jag bara stå ut med att de inte matchar.

5. Precis alla älskar en bok som du inte direkt gillade. Vem bondar du med över gemensamma känslor?
Hm, jag vet inte riktigt. Finns säkert någon i bokvärlden här på internet som har samma tankar som en.

6. Du läser en bok och du är på väg att börja gråta offentligt. Hur hanterar du det?
Jag skulle nog sluta läsa boken tills jag är hemma eller så tar jag flera pauser så att jag hoppeligen inte skulle börja gråta (fast det brukar inte alltid riktigt fungera). Om jag vet att det är en bok som får mig att gråta så då skulle jag säkert inte ta med den.

7. En uppföljare till en bok du älskade kom precis ut, men du har glömt en hel del från förra boken. Läser du om den eller hoppar du över att köpa uppföljaren? Eller försöker du hitta en sammanfattning online?
Jag skulle försöka hitta en sammanfattning online. Jag har nog aldrig läst om böcker inför en uppföljare, men det kanske skulle vara kul.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker. Hur säger du artigt nej när de frågar?
Om det är någon i min närhet så skulle jag låna ut böcker till dem, så länge de kommer i samma skick tillbaka. Men åt andra skulle jag bara säga att jag inte riktigt vill låna ut mina böcker eftersom de är så kära till mig (speciellt om det är böcker som jag verkligen gillar) eller komma på någon annan orsak.

9. Du har plockat upp och lagt ner 5 böcker den senaste månaden. Hur kommer du över din lästorka?
Om jag verkligen inte känner för att läsa under min lästorka så då låter jag det bara vara och gör annat istället (som t.ex. se på tv-serier och filmer). Dock så försöker jag läsa ett par sidor då och då för vid något skede så kommer läslusten tillbaka igen och så har man väldans fart med att läsa.

10. Det är så många nya böcker som släpps som du verkligen vill läsa! Hur många av dem köper du egentligen?
Svenska böcker är sådana jag kan låna eller får några som recensionsexemplar, så det är nästan endast engelska böcker som jag köper och den senaste tiden har det blivit en hel del sådana. Lite för många om jag nu själv ska säga...men jag vill ju verkligen läsa dem (och det är inte sannolikt att biblioteket här tar in just de böckerna jag vill läsa).

11. Efter att du köpt de nya böcker du verkligen inte kan vänta med att läsa...hur länge blir de egentligen stående i hyllan innan du tar tag i dom?
Ah.. skäms lite här. 90% av mina böcker kan stå i flera, flera månader (några har stått där sedan jag började bokblogga) innan jag plockar upp dom. Det är nästan så att man skulle kunna säga att jag har en "olästa böcker" bokhylla om man kollar mängden lästa vs olästa.
En stor del av böckerna jag äger är färdiga eller nästan färdiga serier som jag inte ens börjat på första boken än. Men det är ändå böcker som jag vill läsa så vid något skede kommer de att bli lästa. Jag önskar bara att jag skulle ta tag i att läsa böckerna nästan genast efter att jag fått dem istället för att bara sätta dem på hyllan/låta dem ligga i pafflådor i ett antal månader (speciellt om det är en serie där jag redan har alla böckerna). Men det är något som jag försöker ändra på från och med 2015, då tänker jag försöka minska på att köpa böcker, minska på att låna böcker och för det mesta bara läsa de böcker som har stått i hyllan tills mängden olästa böcker är mer..rimlig.

Jag taggar ingen, men vill gärna se andra göra tagen. Länka gärna till ditt inlägg om du gör den! :)

1 kommentar:

  1. Jag behöver också verkligen bli bättre på att lägga undan böcker jag inte fastnar i, men tänker precis som du; att den kan bli bättre senare och jag kanske missar något osv. Kul att du gjorde den! :D

    SvaraRadera