17 januari 2015

Uppstigandet av Karen Bao

Titel: Uppstigandet (eng. Dove Arising, 2015)
Serie: Dove Chronicles #1
Författare: Karen Bao
Översättare: Lena Jonsson & Emma Jonsson Sandström
Utgivning: Modernista, 2014
Tack så mycket till Modernista för recensionsexemplaret! 



Dove Arising ges ju egentligen först ut på engelska i februari 2015, men Modernista är snabba och gav ut den på svenska redan i november 2014 - vilket jag tycker är ganska häftigt.

Uppstigandet var en bok som jag var riktigt taggad på och kunde knappt vänta tills jag skulle få läsa den. Jag har inte läst någon bok som utspelar sig på månen än och tyckte handlingen lät riktigt intressant. 15-åriga Phaets mamma blir plötsligt sjuk och sätts i karantän, och utan några andra inkomster måste Phaet komma på något för att  hon och de två yngre syskonen ska kunna undvika Härbärget. Hon bestämmer sig då för att ta värvning i den brutala, men välbetalda armén för att kunna betala hyran, maten och sjukhuskostnaderna.

Jag gillade Phaets berättarröst. Hon är ganska tyst och osocial, har en bästa vän som för hennes talan och gillar att arbeta med plantor. Genom värvningen får hon lära känna nya människor, både de vänliga och de grymma, och blir starkare både fysiskt och mentalt. Trots att hon är yngst och minst av alla rekryterna står hon ändå på sig för att nå upp till toppen. Hon ändras lite efter den brutala träningen, samtidigt som hon försöker vara den hon var innan värvningen i armén. Och de i hennes nära omgivning reagerar på att hon är en av dem nu, vilken sida är hon egentligen på? Men det var ändå några saker som störde mig lite angående rekryteringen som skedde efter den två månaders långa träningen och gjorde det hela lite mindre trovärdigt, trots att det hade sina fördelar i vissa situationer - men ändå..

Det som jag gillar skarpt med Uppstigandet är att det inte sätts någon stor vikt på kärleken än. Där finns bästa vännen Umbriel och den mystiske Wes, men det var knappt så man märkte att känslorna fladdrade mellan dem. Det är så sällan som man läser YA utan någon instalove eller kärlekstrianglar att det höjde poängen för boken, men jag antar att det i alla fall blir en kärlekstriangel i de kommande böckerna.

Jag tycker att Uppstigandet är en ganska typisk dystopi, förutom att den utspelar sig på månen då, har en liten annan teknik och känsla, och jag blev inte direkt imponerad eftersom jag är en aningen trött på sådana här typiska dystopier. Det fanns också många händelser och detaljer som jag tyckte att både bidrog och inte bidrog till den stora helheten i boken så blev lite kluven ibland vad jag tyckte medan jag läste.

Fastän betyget inte är så högt som jag hade velat, så anser jag att Uppstigandet är en klart läsvärd debut och jag gillade den tillräckligt mycket för att se fram emot den andra boken (kommer att bli en lång väntan) och se vart allt det här kommer att leda till, speciellt efter det där slutet! 

Betyg: 3.75 av 5


Andra böcker i serien:
1. Uppstigandet (eng. Dove Arising)
2.
3. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar