31 januari 2015

Viettelys av Maggie Stiefvater

Jag ska försöka få åtminstone några recensioner skrivna på böcker som jag läste i december innan jag tar itu med årets recensioner. Jag har bestämt mig för att inte skriva recension för varje bok jag läst utan endast dem jag känner att jag vill skriva om och såklart recensionsexemplar.

Recensionen innehåller spoilers!

Titel: Viettelys (eng. Sinner)
Serie: Mercy Falls vargar #3.5, fristående fortsättning
Författare: Maggie Stiefvater
Översättare: Marja Helanen
Utgivning: WSOY, 2014 (orig. 2014)



När jag läste Mercy Falls vargar-trilogin blev Cole och Isabel snabbt ett av mina favoritpar och jag blev riktigt glad när jag fick reda på att de skulle få en alldeles egen bok och som jag såg fram emot att få läsa den. I december när jag inte orkade vänta på att den skulle komma ut på svenska och ville heller inte köpa den på engelska då jag inte har de andra böckerna, så läste jag den på finska.

Istället för de bekanta områden i Mercy Falls befinner vi oss nu i Los Angeles där Cole gör en comeback i kändisvärlden och Isabel försöker leva sitt liv genom att studera och jobba i en klädbutik.

Det som jag älskade med boken var alla delar när Cole och Isabel var tillsammans, vare sig när de var ett par, när de grälade eller när de bara pratade i telefon, när de inser att de inte kan vara utan varandra fastän de försöker och hur de gör varandra bättre. Och de delar som man fick lära känna dessa två komplexa och trasiga människor närmare än tidigare. Men förutom det så tyckte jag de andra delarna mest kändes tråkiga. Jag var till exempel inte intresserad av Baby och showen som Cole var med i och tyckte mest att det kändes som en utfyllnad för att ha någon större handling i boken - förutom Cole+Isabel då. 

Sam och Grace var med i en väldigt liten del av boken, de pratade enbart genom telefonsamtal och jag kände mig smått besviken på att de inte hade en litelite större roll, men är glad ändå att man fick veta lite hur de har det nu. Man fick också bekanta sig lite närmare med Coles bandmedlem (som jag såklart nu har glömt namnet på redan), vilket jag tyckte var trevligt fastän han inte egentligen hade en så stor roll. En annan karaktär som jag också gillade var Leon (hette han så?), Coles chaufför.

Slutet då? Jag tycker det är ett värdigt slut för både karaktärerna och hela Mercy Falls-serien. Dock så när jag läste epilogen (spoiler) så kände jag mig en aningen "besviken" efter att ha vänt sista bladet. Kändes som att sista kapitlet skulle ha slutat med att Cole och Isabel inte skulle ha blivit tillsammans, och så skrivs epilogen i snabb hast för att göra alla läsare lyckliga. Det kändes lite som en tv-serie eller en film där kvinnan springer iväg till sin drömman. Jag ska kanske inte klaga på det för det var ju en helt bra epilog och slutresultatet var den jag hade önskat mig, att Cole och Isabel blir tillsammans trots allt, oavsett hur epilogen skrevs. (/spoiler)

Kort sammanfattat så hade jag ganska höga förväntningar på boken, men vissa delar älskade jag och andra delar tyckte jag var lite tråkiga, så det blir tyvärr ingen fullpott. Men det är definitivt en bok du ska läsa om du gillar Cole och Isabel och trilogin.

Betyg: 3.75/4 av 5

Andra böcker i serien:
1. Frost (eng. Shiver)
2. Feber (eng. Linger)
3. För evigt (eng. Forever)
3.5 Viettelys (eng. Sinner)

2 kommentarer:

  1. Hade nästan glömt bort den här trilogin för ett tag, men nu blir jag sugen på att läsa den här boken! Vet du om den kommer att komma ut på svenska eller inte? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt kolla på förlagets sida, men inte sett någotom den än. Man skulle ju tro att B. Wahlströms även skulle ge ut Sinner på svenska eftersom de ger ut alla andra böcker som Stiefvater skrivit. Man borde kanske nästan fråga dem om det :)

      Radera