21 december 2013

Vårens ungdomsböcker 2014

Nu har jag bläddrat igenom Svensk bokhandel katalogen över böcker som släpps våren 2014. Tänkte börja med ungdomsböckerna som hamnade direkt på att-läsa-listan.

1
 
Beautiful Creatures: Det högsta priset, det största offret av Kami Garcia & Margaret Stohl (Goodreads)
Jag har inte läst den andra boken än, så det borde jag ta och göra snart.
Pappersstäder av John Green (Goodreads)
En John Green bok som jag hade tänkt läsa på engelska, men nu kommer den passligt ut på svenska.
Skuggan av Anna av Rebecca James (Goodreads)
Jag har läst Sanningen om Alice tidigare så ser fram emot att läsa hennes nya psykologiska thriller.


2
Stjärnmärkt av Jessica Spotswood (Goodreads)
Fortsättningen till Systrarna Cahill serien. Jag gillade den första boken, Farlig Förmåga, så jag ser verkligen fram emot att få se hur det fortsätter.
Det handlar om dig av Sandra Beijer (Goodreads)
Jag har läst Sandras blogg Niotillfem från och till under några år och ser verkligen fram emot att läsa hennes romandebut då hon skriver så fantastiskt fint.
Tusen och en chans av Annabel Pitcher (Goodreads)
Tycker den här låter intressant då det handlar om en tjej som börjar brevväxla med en dödsdömd fånge. Jag vet dock inte riktigt hurdana förväntningar jag ska ha på den, jag hoppas att jag inte kommer bli besviken.

3
Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen (Goodreads)
Jag hade inte ens hört om den här boken på finska (men nu ser jag den på biblioteket hela tiden när jag är vid ungdomshyllan) så jag ser fram emot att läsa denna. ”Det olyckligaste slutet är inte det där alla dör. Det olyck­ligaste slutet är när bara en blir kvar. ” Vill läsa nu, men eftersom jag föredrar att läsa på svenska än på finska så tänker jag vänta tills den kommer ut i februari.
Drömtjuvarna av Maggie Stiefvater (Goodreads)
Den första boken i serien står fortfarande oläst i hyllan, så den måste jag ta itu med innan Drömtjuvarna.
Blodsväktaren av Tessa Gratton (Goodreads)
Även den här seriens första bok står oläst i bokhyllan. Jag köpte Blodsmagi redan innan sommaren (tror jag) så det är nog dags att ta itu med den snart.

4
14 av Alexandra-Therese Keining (Goodreads)
Den här verkade vara lite spännande så jag hoppas den är bra.
∙ Idilia Dubbs dagbok av Genevieve Hill (Goodreads)
Förlagssidan hade ingen information om boken, men hittade sedan boken på engelska. Den låter rätt så intressant.

Åtminstone elva böcker ser jag fram emot att läsa i vår. Eleanor & Park har jag redan hemma i bokhyllan på engelska så den måste jag faktiskt ta och läsa snart. Är det någon av dessa (ungdoms) böcker eller böcker som jag inte nämnt som ni ser fram emot att läsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar