11 oktober 2014

Bokbloggsjerka - komplexa karaktärer

Det är ett tag sedan som jag var med i bokbloggsjerkan, men tänkte jag skulle börja med det igen. Den här helgen frågar Annika Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?

En komplex karaktär som jag direkt kommer att tänka på är Niklaus, Klaus, Mikaelson från The Vampire Diaries och The Originals, som även är en favoritkaraktär. I början när han kom med i The Vampire Diaries var han en karaktär som jag ogillade för han verkade vara sååå ond, manipulerar, dödar vänster och höger utan att ens blinka, "dolkar" sina egna syskon (fastän han älskar dem) och gör allt för att få det han vill ha osv. Men så småningom så började jag se andra sidor hos honom som fick mig att inse att han inte är enbart ond. Han har sina svagheter och han är inte alltid så stark som man tror. Ibland är han bara så..'likeable' som visar att han har ett gott hjärta någonstans där inne (t.ex. med Caroline, Cami och även sina syskon). Men ja, han verkar vara ganska komplex. Han är säkert ingen lätt karaktär att vara med eftersom man aldrig riktigt vet var man har honom.







19 kommentarer:

  1. Vampire diaries känner jag inte alls till, men för att vara komplex måste man nog ha både goda och onda sidor, ja. Annars är man ju bara förutsägbar :)

    SvaraRadera
  2. Känner inte till så många i vampyrernas värld :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte heller till förutom just de här i The Originals och The Vampire Diaries :)

      Radera
  3. ser inte vampyrer så ofta, sover säkert då

    SvaraRadera
  4. Ja, han är inte lätt att komma underfund med. Men jag har nog ändå mest tänkt på honom som ond måste jag väl erkänna. Sant dock att han är svag för visa/visa saker.

    The Originals? Spin off från Vampire diaries?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, The Originals är en spin off från Vampire Diaries. Handlar om de tre syskonen Mikaelson (Klaus, Elijah och Rebekah) i New Orleans. Den är lite mer vuxnare än TVD. Tycker ibland att den är ännu bättre än TVD.

      Radera
  5. Han var ett bra val :) jag har sett fram emot andra säsongen så länge så glad att den har börjat igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg sista avsnittet av säsong 1 igår och längtar redan efter säsong 2. Jag tänkte vänta tills den kommer ut på dvd (höst 2015), men jag vet inte om jag kan vänta så länge.. :)

      Radera
  6. Det där med vampyrer... har inte fastnat för det. Utom "Låt den rätte komma in"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Låt den rätte komma in" har jag tänkt läsa hur länge som helst, måste nog ta och läsa den snart :)

      Radera
  7. Har inte sett serien eller läst böckerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst The Vampire Diaries böckerna (och kommer nog inte att göra det heller), men tv-serierna är riktigt bra, tycker jag iaf :)

      Radera
  8. Jag har läst först två böckerna och ser säsong fyra nu. Jag gillar inte Klaus särskilt mycket. Visst han är komolex men jag har problem med skådisen. Det är något hos honom som stör mig och därför är han, för mig, inte lika ond som han ska porträtteras. Men bra val av karaktär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag å andra sidan gillar skådisen som Klaus, men jag har inte läst böckerna alls så jag vet inte hur han porträtteras där.

      Radera
  9. Har läst de första böckerna, men tyckte inte om dem (för mäktiga) och tv-serien fastnade jag inte heller för... Nåja, man kan väl inte gilla alla vampyrer antar jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte alls läst böckerna och kommer nog inte att göra det heller, men tv-serierna gillar jag :) Så sant - alla kan ju inte gilla vampyrer :)

      Radera
  10. Jag har inte mött honom, så många serier, så lite tid...

    SvaraRadera