24 april 2015

Have You Read the "It" Books of Spring?

Såg på goodreads ett blogginlägg om vårens böcker, så kallade "It" books, som har blivit hypade. Debutromanen The Girl on the Train av Paula Hawkins är väldigt het i vår och har sagts vara årets Gone Girl (fast jag tycker inte nödvändigtvis att man skall haka upp sig på det som ni vet). Boken gavs ut på svenska, Kvinnan på tåget, i mars av Massolit förlag.


Har ni läst The Girl on the Train/Kvinnan på tåget eller har ni den på eran att-läsa-lista? Själv tänker jag låna Kvinnan på tåget från biblioteket och ser fram emot att läsa den.

Förutom ovannämnda bok så listade goodreads också en hel del andra populära böcker inom olika genren som man ska hålla utkik på, två böcker som redan getts ut och två som kommer att ges ut inom kort. Om jag har någon koll så nämner jag även om någon av böckerna kommer att ges ut på svenska.

De som är satta 2015-releases är sådana som jag definitivt kommer att läsa och ser väldigt mycket fram emot. Hittade ett par till nu efteråt som jag antagligen också kommer att läsa.

A Little Life av Hanya Yanagihara
The Secret Wisdom of the Earth av Christopher Scotton
A God in Ruins av Kate Atkinson
The Book of Speculation av Erika Swyler


Dead Wake: The Last Crossing of the Lusitania av Erik Larson
Ghettoside: A Story of Murder in America av Jill Leovy
I Regret Nothing: A Memoir av Jen Lancaster
The Wright Brothers av David McCullough


Red Queen av Victoria Aveyard (sv. Röd drottning, augusti, Modernista)
All the Bright Places av Jennifer Niven (sv. Som stjärnor i natten, september, Lilla Piratförlaget)
A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas
An Ember in the Ashes av Sabaa Tahir


The Girl on the Train av Paula Hawkins (sv. Kvinnan på tåget, mars, Massolit)
The Stranger av Harlan Coben
Eeny Meeny av M. J. Arlidge (sv. Ole dole, september, Lind & Co)
Little Black Lies av Sharon Bolton (sv. Små svarta lögner, september, Modernista)


A Darker Shade of Magic av V. E. Schwab
Trigger Warning: Short Fictions and Disturbances av Neil Gaiman
Seveneves av Neal Stephenson
The Water Knife av Paolo Bacigalupi


The Nightingale av Kristin Hannah
Rebel Queen av Michelle Moran
The Alchemist's Daughter av Mary Lawrence
The House of Hawthorne av Erika Robuck


Never Never av Colleen Hoover, Tarryn Fisher
The Deal av Elle Kennedy
Overruled av Emma Chase
Vicious Cycle av Katie Ashley


Så, tycker ni det finns böcker här som är värda hypen eller är överhypade? 

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst en enda av böckerna, så har ingen aning om de är överhypade eller inte! Boken "All the Bright places" har jag hört talas om, och ja den sägs ju vara väldigt bra! Sen vet jag inte om den är det ... OHH den ska översättas såg jag nu! Kul! Så den borde väll vara läsvärd, om man trots allt översätter den? :)

    Sen så har jag även hört talas om Red Queen, som även den ska översättas! Omslaget <3

    Men det jag ville säga är att jag taggat dig i en Award - Liebster Award! Tror att du redan blivit taggad, men så vitt jag ser har du inte svarat på den än! Så du kanske vill ta med mina.. du hittar inlägget här:
    http://drawreadandtakeaphoto.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    / kram! :D ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst någon av dem än. Men hoppas på att All the Bright Places är så bra som alla säger att den är. Kommer antagligen att läsa den på svenska också :)

      Tack så mycket för taggen! Jag har blivit taggad några gånger nu, men inte hunnit posta inlägget än. Får ta och välja ett antal frågor från varje så blir det inte så många frågor att svara på x)

      Radera