28 april 2015

Liebster award del 1

Jag har blivit nominerad till Liebster award fyra gånger så väljer att dela upp det i två delar. Den första delen är frågor av Elina och Nelly, tack så mycket! :D


Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar


Elinas frågor:
1. Vilken bok/bokserie borde filmatiseras snarast?
Det finns massor med böcker som jag skulle vilja se filmatiserad, men då måste den verkligen vara bra gjord och göra boken rättvisa. Fastän jag bara läst första boken i The Grisha trilogin av Leigh Bardugo så skulle jag vilja se den filmatiserad.

2. Vilken bok rekommenderar du inte någon att läsa?
Jag har inte direkt någon bok som hör till den kategorin, eller som jag kan komma på just nu.

3. Vad lägger du helst dina pengar på förutom böcker?
Brukar oftast vara tv-serier eller filmer. Ibland kläder.

4. Om du fick träffa vilken författare som helst, död eller levande, vem skulle du välja?
Lindsay Cummings. Jag har inte ens läst hennes böcker än (två serier - The Murder Complex och Balance Keepers), men hon verkar vara så down-to-earth och har en massa djur och den där hästen vill jag se IRL - så fin! *-* tumblr

5. Hur många olästa böcker har du?
Tror det är ca. 260-270 böcker nu. 

6. Vilken bok skäms du över att inte ha läst?
Skäms inte direkt, men en massa klassiker som jag tycker att jag borde ha läst för länge sedan.

7. Du får bestämma en bok som alla bokbloggare ska läsa i år, vilken väljer du?
The Strange & Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton 

8. Vilken är den karaktär som du ogillar mest?
Gillade inte Eric från Divergent alls.

9. Om du fick lära känna en litterär karaktär vem skulle det vara?
Vet inte varför men började tänka på Joona Linna från Keplers böcker.

10. Vilken bok har det sämsta serieavslutet någonsin?
Ah, det enda serieavslut jag kan komma ihåg nu är Allegiant av Veronica Roth, men det betyder inte nödvändigtvis att jag ogillade hur det slutade. Det blev ett..bittersweet avslut till serien.

11. Vad är ditt drömyrke?
Något med böcker. Har jobbat som biblioteksfunktionär till och från i ett par år, så det fortsätter jag gärna med. Skulle även vilja testa att jobba på bokförlag.


Nellys frågor:
1. Vilken är din absoluta favoritbok?
Kan verkligen inte välja någon absolut favoritbok, tyvärr :) Men några av mina favoritböcker är Stolen av Lucy Christopher, The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton, The Kiss of Deception av Mary E. Pearson. Resten kan man se här.

2. Om du fick leva i en bok, vilken bok skulle du välja då?
The Grisha. Det är något med den boken (Shadow and Bone) som jag fastnade för. 

3. Vilken filmatisering av en bok är den bästa du har sett och varför?
Så här snabbt så är det väl nog Hungerspelen. 

4. Om du hade en superkraft, vad skulle det vara då?
Att kunna resa bakåt i tiden kanske, skulle gärna åka till olika tidsepoker. Eller sedan att vara osynlig.

5. Var gillar du bäst att läsa någonstans?
I den nya fåtöljen vi fått till vardagsrummet eller på sängen (fast oftast brukar jag slumra till då).

6. Marry, kiss, kill - Jace (The mortal instruments), Etienne St. Clair (Anna and the french kiss) och Harry Potter (Harry Potter)
Vad svårt! Jag har inte läst Anna and the French Kiss än så jag vet inte alls vad jag kommer tycka om honom. Och vill ju varken döda Jace eller Harry så.. näe. 

7. Litterär pojkvän?
Försöker komma på alla böcker jag läst och om där funnits någon som jag skulle kallat till litterär pojkvän, men nu står det faktiskt helt tomt i huvudet..Eller ja, förresten kanske Valek från Study-serien av Maria V. Snyder, vilket påminner mig att jag borde läsa Shadow Study.

8. Vilken bok längtar du allra mest efter att köpa hem just nu?
Alldeles för många, men den som jag senast tittat på och bara måste köpa hem i min nästa beställning är:
https://www.goodreads.com/book/show/21853621-the-nightingale


9. Zombies eller varulvar?
Varulvar om det är sådana som i t.ex. The Vampire Diaries/The Originals/Twilight, tycker zombies är så..bleugh, de skrämmer skiten ur mig *rysa*

10. Favoritbokblogg just för tillfället?
Kan inte nämna en favoritblogg då det finns alldeles för många bra bokbloggar :)

11. Brukar du äta eller dricka något samtidigt som du läser? I så fall vad?
Inte så ofta, men om det blir något så kan jag dricka te eller vatten och kanske äter något som inte kladdar ner boken.


Tack så mycket för frågorna Elina och Nelly! :) Jag kommer inte att nominera någon då jag tror att väldigt många redan har gjort denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar