28 september 2015

Minirecensioner: Unravel Me & Ignite Me av Tahereh Mafi

Titel: Unravel Me
Serie: Shatter Me #2
Författare: Tahereh Mafi
Utgivning: Harper Collins, 2013

https://www.goodreads.com/book/show/18089977-unravel-me

Recensionen kan innehålla spoilers!
Juliette is still haunted by her deadly touch. But now that she has teamed up with other rebels with powers of their own, she'll be able to fight back against The Reestablishment to save her broken world. With the help of these new allies, she'll also finally learn the secret behind Adam's—and Warner's—immunity to her killer skin.

För två år sedan läste jag första boken i trilogin på svenska (recension hittas här). Unravel Me fortsätter i samma anda som i Shatter Me/Rör mig inte! och det är svårt att lägga ifrån sig boken när man läser Taherehs fantastiska, flytande språk.

Medan jag läste Unravel Me visade det sig ganska snabbt att relationen mellan Juliette och Adam blev en lite "rolly-eyer" för mig, fastän jag gillade dem tillsammans i Shatter Me. Det gjorde att jag för det mesta bara skummade igenom de scenerna, och längtade efter Warner. Warner är fortfarande lika 'intriguing' som tidigare, om inte mer. Och varje gång Warner kallar Juliette till "love" så smälter mitt hjärta lite. Kenji är en karaktär som bara växer i mina ögon.
Jag är också väldigt glad att man fick en större inblick på den hemliga rörelsen och alla nya krafter som kom fram.

Och vilken cliffhanger sedan!


Titel: Ignite Me
Serie: Shatter Me #3
Författare: Tahereh Mafi
Utgivning: Harper Collins, 2014


https://www.goodreads.com/book/show/18089977-unravel-me

Recensionen kan innehålla spoilers!
With Omega Point destroyed, Juliette doesn't know if the rebels, her friends, or even Adam are alive. But that won't keep her from trying to take down The Reestablishment once and for all. Now she must rely on Warner, the handsome commander of Sector 45. The one person she never thought she could trust. The same person who saved her life. He promises to help Juliette master her powers and save their dying world . . . but that's not all he wants with her.

Så var Shatter Me-trilogin slut. Den här boken var nästintill perfekt - det slutade i princip nästan som jag ville, men ändå inte riktigt. Jag hade nog önskat att det hade varit lite mer av slutet, tyckte allting skedde så snabbt och så bam, slut. Skulle gärna läsa en längre epilog eller något hur det går sedan, men såklart fungerar det här ju också riktigt bra.

Warner visade sidor som jag visste att han gömde någonstans bakom sitt arga och brutala yttre skal och Juliette blev självständig och kickass. En annan relation som verkligen växte i mina ögon och hjärta är Juliettes och Kenjis platoniska förhållande, det var alldeles underbart hur de hela tiden smågrälar, men samtidigt är där för varandra. Adam då? Han sjönk i mina ögon i Unravel Me och han blev bara värre i Ignite Me, men samtidigt kan jag förstå hans känslor och ilskan. Kanske han hittar något hos Alia? 

Det känns faktiskt lite tomt nu när allting är över. Jag vill ha mer av den här världen! En spin-off serie kanske? ;D



Kort sammanfattat så gillade jag Shatter Me-trilogin väldigt mycket. Tahereh har ett språk som gör att man bara fastnar när man väl börjar läsa, fastän det i början krävs att man vänjer sig vid det. Det börjar vid ena ändan och ända till slutet så kommer det fram tvistar och överraskningar från både karaktärerna och själva världen som man inte trodde skulle hända. Karaktärer som växer som individer. Karaktärer som man inte vill lämna bakom sig nu när allting är över.

Andra delar i serien:
1. Rör mig inte! (orig. Shatter Me)
1.5 Destroy Me
2. Unravel Me
2.5 Fracture Me
3. Ignite Me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar