12 januari 2014

Elden

Titel: Elden (eng. Fire Study)
Serie: Yelena Zaltana #3 (Study #3)
Författare: Maria V. Snyder
Översättare: Arthur Videlius
Antal sidor: 376
Utgivning: Harlequin, 2013
ISBN: 978-91-640-7771-4 (häftad)
Goodreads
Betyg: starstarstarhalfstarblankstar

Handling: När ryktet att Yelena är en själafinnare, med makten att fånga och släppa lös själar, sprids som en löpeld blir folk oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. Medan det magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magiker hon redan har besegrat en gång.

Hoppet om att kunna återförenas med sin älskade driver henne framåt på en resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och allas lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för och rädda landet hon älskar.


Tankar: Efter att ha läst Giftet och Magin under sommaren förra året och tokgillat dem tyckte jag att det var dags att läsa den tredje boken i serien. Tyvärr så blev jag lite besviken på Elden. Den var inte egentligen dålig, men stundvis var handlingen lite förvirrande, seg och räckte inte riktigt fram till förväntningarna. Den hade inte den magiska känslan som jag upplevde i Giftet och Magin, det kändes som om det ibland bara skrapades lite på ytan. Karaktärerna och händelserna kändes som om de flöt lite över allt och allting samtidigt. Men någonstans mellan halva boken och den sista tredjedelen av boken blev det lite bättre när trådarna började knytas ihop och man kände att man så småningom skulle få ett avslut på det som tidigare varit kaos.

Trots att det blev lite negativt nu betyder det inte att Elden var dålig, den levde bara inte upp till det som jag upplevde med Giftet. Världen som byggts upp, Sitia, Ixia, var fortfarande lika intressanta som tidigare och jag hade kanske velat läsa lite mer om det. De bra delarna var de stunder som handlingen blev spännande och man inte riktigt visste vem man skulle lita på. Jag blev några gånger lite överraskad eftersom jag inte direkt sett det komma. Sedan var såklart alla de roliga replikerna från Leif, Valek, Janco och Ari (jag gillar deras onödiga gräl med varandra) och kommunikationen mellan Yelena och hästen Kiki höjdpunkter i boken. Men jag tyckte relationen mellan Yelena och Valek kändes lite platt på något vis, visst de hade sina passionerade stunder men jag tyckte att något fattades - jag gillade dem som bäst i Giftet och såklart kan de ju inte ha en sådan relation nu som de hade då i början.

Jag har läst att bok #4 kommer ut under senare halvåret av 2014 så jag håller tummarna att den kommer ut då. Jag ser fram emot att få läsa mer om Yelena, Valek, hästen Kiki och de andra vännerna. Det finns också en spin-off serie till Study-serien som jag funderar på om jag ska ta och läsa för att få läsa mer om världen men kanske från ett litet annat perspektiv, nämligen The Glass som följer glastillverkaren Opal som var en karaktär i böckerna om Yelena.

Andra böcker i serien:
1. Giftet
2. Magin
3. Elden
4.
5.
6.
Mellanböcker:1.5 Assassin Study
3.5 Power Study
3.6 Ice Study

1 kommentar:

  1. […] Elden (Yelena Zaltana #3) av Maria V. Snyder 1989 – leva eller överleva av Linda Skugge & Sigrid Tollgård The Pledge (The Pledge #1) av Kimberly Derting Sparkle av Kaya McLaren Allegiant (Divergent #3) av Veronica Roth […]

    SvaraRadera