26 oktober 2015

Eldtronen av Rick Riordan

Titel: Eldtronen (orig. The Throne of Fire)
Serie: Kanekrönikan #2
Författare: Rick Riordan
Översättare: Torun Lidfeldt Bager
Utgivning: Modernista, 2015

GOODREADS

Ända sedan de egyptiska gudarna släpptes lösa i vår moderna värld har syskonen Carter och Sadie Kane haft problem. Som arvtagare till Livets hus besitter de magiska förmågor, men nu är deras hittills farligaste fiende – ormguden Apep – på väg att ta över världen. Om de inte lyckas stoppa honom på bara några få dagar kommer det att innebära slutet för jorden och hela mänskligheten.
För att kunna besegra Apep är Carter och Sadie tvungna att återuppliva solguden Ra – en utmaning ingen magiker lyckats med tidigare. Men först av allt måste de leta upp de tre delarna av Ras bok och uttala den magiska formel som krävs. Sökandet tar dem från New York till London, via S:t Petersburg och slutligen till den egyptiska öknen…
Ska de hinna förgöra Apep innan han sväljer solen och låter jorden gå under?

[Tack så mycket till Modernista för recensionsexemplaret!]

I maj läste jag Den röda pyramiden som jag gillade, men samtidigt också hade lite problem med. När jag började läsa Eldtronen kände jag mig bekväm med skrivsättet, karaktärerna och den egyptiska mytologi världen och jag märkte att jag faktiskt hade saknat att läsa om Sadie och Carters äventyr! Personligen så gillade jag Eldtronen mer än Den röda pyramiden, den här gången hade jag inga problem med alla människodjur och konstiga gudar, vilka var ännu konstigare i den här boken. Precis som i första boken är det äventyr och action hela tiden för de två syskonen. De flänger från ett uppdrag till ett annat med några små sidouppdrag utan att riktigt stanna upp. Tiden att rädda världen från Apep är också väldigt knapp, endast fem dagar. Det känns ibland lite overkligt hur de hinner med så mycket på så kort tid och råkar ut för så mycket problem och fiender hela tiden, men ändå så fungerar det på något sätt.

Det här med att rädda världen har definitivt fört de två syskonen närmare varandra. De förstår och litar på varandra såpass bra i alla situationer som de råkar ut för, trots sina olika personligheter. Sadie är mer vild och spontan, medan Carter är mer försiktig och ansvarsfull, men ibland blev man faktiskt lite överraskad över deras handlingar. Trots att de verkar så starka så har även de sina svaga sidor. De är ju ändå bara 13 och 14 år gamla som har världens liv på sina axlar, fastän man inte ibland skulle tro det.

Jag anser att Kanekrönikan så här långt är värd att läsa och jag hoppas att de yngre läsarna inte blir avskräckta av böckernas tjocklek, de är ju ändå kring 500 sidor. Samtidigt som man får lära sig om egyptisk mytologi får man en läsupplevelse fylld med äventyr, spänning och humor från första till sista sidan. Rekommenderas varmt!

Jag längtar redan nu så mycket efter den tredje och avslutande boken, Ormens skugga, som ges ut i vår 2016. Hur kommer det att gå för Carter, Sadie, magikerna, gudarna och resten av världen?


Betyg: 4 av 5


Andra delar i serien:
1. Den röda pyramiden (eng. The Red Pyramid)
2. Eldtronen (eng. The Throne of Fire)
3. Ormens skugga (eng. The Serpent's Shadow)

2 kommentarer:

  1. Bra recension! Jag har beställt Eldtronen så väntar spänt på att den ska dyka upp här hemma :)

    SvaraRadera
  2. @Jamie: Tack :) Då har du något att se fram emot! ^^

    SvaraRadera