20 oktober 2015

Ten Wishes I'd Ask The Book Genie To Grant Me


Varje tisdag anordnas Top Ten Tuesday av The Broke and the Bookish
som går ut på att ge sin topp 10 i ett valt ämne. Den här veckan är det:
Ten Wishes I'd Ask The Book Genie To Grant Me


Här ska man då alltså önska sig tio önskningar som en bok genie ska uppfylla. Trots att det är en enkel fråga så är det svårt att komma på tio, står tomt i huvudet. Här kommer min lista med saker som jag önskar mig:

1. Att läsa snabbare/ha mer tid att läsa. Jag vet inte varför, men sedan förra året så läser jag väldigt långsamt/väldigt lite i taget, det kan ta upp till 3 veckor innan jag fått en bok läst och det beror inte på att boken är dålig eller tråkig, inte alls. För två år sedan kunde jag läsa en bok på 2-5 dagar (beroende på antal sidor) och det saknar jag! Jag har en stooor hög med böcker som väntar på att bli lästa, som jag vill läsa nu nu nu, helst igår redan, men det går så långsamt. Jobb och studier tar ju upp en hel del fritid och så blir det en hel del slösurfande efter det..

2. Råd att köpa böcker utan att jag ska behöva tänka att jag kanske tömmer halva min plånbok.. Alternativt få en hög med presentkort till bokaffärer, det skulle inte heller vara så illa^^ Varför ska det finnas så många böcker som jag vill äga (kan ju låna dem också, men vill äga just de som jag vill köpa).

3. Ett eget rum/bibliotek för alla mina böcker. När jag köper eget ska jag se till att det finns en alkov eller ett litet, mysigt rum enbart för mina bokhyllor, böcker, en stor fluffig matta, mysig fåtölj och ett litet sidobord.

4. Författarbesök. Nu speciellt efter att Sverige har fått/ska få en hel del fina YA författare på besök som t.ex. Laini Taylor, Sally Green, Siri Pettersen, Leigh Bardugo så önskar jag att Finland också skulle satsa lite på sådant!

5.  Få ta ledigt från jobbet/studier de dagar när man helst av allt bara vill sitta och läsa hela dagen.

6. Kunna hoppa in i boken jag läser och uppleva boken som en åskådare vid sidan om. Alternativt bara hoppa in i en värld och gå omkring där (och inte råka illa ut om jag möter på farliga, hemska, magiska ting).

Ja, det var de jag kom på just nu. Finns så mycket man skulle önska sig, träffa en massa författare osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar