1 juni 2013

Bokklubben vid livets slut

Titel: Bokklubben vid livets slut
Originaltitel: The End of Your Life Bookclub
Serie: -
Författare: Will Schwalbe
Översättare: Charlotte Hjukström
Antal sidor: 298
Utgivning: Modernista, 2013
ISBN: 978-91-7499-245-8
Inbunden: Adlibris | Bokus | Bokia
Ebok: Adlibris | Bokus | Bokia


badge1

Tack så mycket till Modernista för recensionsexemplaret!

Bokklubben vid livets slut är en sann historia skriven av Will Schwalbe. I slutet på 2007 diagnosticerades Wills mamma med en långt framskriden cancer. Eftersom de båda älskar att läsa böcker bildar de en bokklubb där de diskuterar om böckerna som de läst, men även om minnen och livet.

Förutom att boken gav en massa boktips (jag sett beredd med papper och penna vid sidan om hela tiden), så fick man även många tankar och visdomar om livet, saker som man kanske inte alltid tänker på när det gäller livet och människor. Det är det jag älskar med böcker, de allra flesta har nästan alltid någon gömd mening bakom sig, som får en att tänka eller gör att boken är betydelsefull för en. Och det är också det som de diskuterar om i boken, visdomar naturligt sammanvävt om böckernas handling och mening, globala frågor, om minnen, livet och döden. Men det är också en bok om en sons band till sin mor.

Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig, men samtidigt ville jag läsa den så långsamt att jag skulle ha flera veckor eller ett par månader på mig att läsa ut boken. Jag ville helt enkelt inte att den skulle ta slut. Jag kommer definitivt att öppna boken, bläddra och stanna på måfå för att läsa något stycke igen. Eftersom jag fick så många bra boktips ska jag vid något skede ta och beta av listan och läsa böckerna och se om jag gillar dem lika mycket som Will och Mary Anne, hans mamma, gjorde. Det är gamla klassiker blandat med nyutgivna böcker varav jag endast kände igen några få utav alla de böcker som nämndes.

Boktrailer

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=VgQTj1FYkBk?rel=0]

1 kommentar:

  1. […] Onda flickor* av Alex Marwood. (recension) Bokklubben vid livets slut* av Will Schwalbe. (recension) Helioskatastrofen* av Linda Boström Knausgård. Drömgångare* av Samantha Shannon. (recension) […]

    SvaraRadera