13 juni 2013

Kaffe med rån

Titel: Kaffe med rån
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg
Antal sidor: 365
Utgivning: Forum, 2012
ISBN: 978-91-37-13850-3 (inbunden)
Inbunden: Adlibris | Bokus | BokiaStorpocket: Adlibris | Bokus | Bokia
Ebok: Adlibris | Bokus | Bokia


badge1

Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta är ett gäng gamla vänner som bor på servicehuset Diamanten. De är missnöjda med livet där då besparingarna dras in hela tiden vilket leder till att de får dålig mat, ingen motion och dåligt bemötande. De anser att de kunde ha det bättre i fängelset. De får då idén att begå ett brott och bli dömda till fängelse. Men allt går kanske inte riktigt som de har planerat. Är fängelset bättre än servicehemmet då?

Jag vet inte när jag senast läst en sådan underhållande bok där man sitter och småfnissar hela tiden. Första delen av boken var den bästa - väldigt underhållande och det var intressant och roligt att se hur de rymde från servicehemmet för att ta in sig på ett lyxhotell och planera brotten. 5 80-90 åringar som begår brott, Pensionärsligan, man skulle kanske inte tro det. Men när jag hade kommit till mitten så började den bli lite smått seg och ibland kunde det kännas lite väl överdrivet. Jag tyckte också att man fick lära känna karaktärerna rätt bra. Den som jag tyckte var roligast var kanske Anna-Greta som hade hästgnägg till skratt. Snillet var som han heter snillet i ligan. Märtha var ledaren, Stina var den som egentligen inte vågade i början, men tyckte det blev roligt sedan och Krattan var ja, Krattan.

Det kändes lite sorgligt att lämna Pensionärsligan. Jag önskar nästan att det kommer en fortsättning någon gång.

5 kommentarer:

  1. Den verkar bra, älskar dessutom titeln på boken :)

    SvaraRadera
  2. Måste verkligen läsa denna framöver. Den verkar så otroligt trevlig!!

    SvaraRadera
  3. Haha, ja titeln är ganska bra:)

    SvaraRadera
  4. Den var riktigt underhållande :)

    SvaraRadera
  5. […] läste Kaffe med rån förra året och den var en av de roligaste böckerna jag läste då. Så när jag såg att det […]

    SvaraRadera