28 augusti 2013

Den nya människan

Titel: Den nya människan
Författare: Boel Bermann
Antal sidor: 205
Utgivning: Kalla Kulor Förlag, 2013
ISBN: 978-91-87049-37-8 (danskt band)
Finns hos: Adlibris | Bokus | Bokia

badge1
Betyg: 4.5/5

Tack så mycket till Kalla Kulor för recensionsexemplaret!

Handling:
Året är 2014  och inga barn föds längre. Världen är i chock och lamslagen. Men tre år senare när kvinnorna plötsligt blir gravida igen är Rakel en av de första som lägger märke till att det är något med de nya barnen som inte stämmer.. De leker inte, har ingen empati, de iakttar tyst sin omgivning och har en snabbare utvecklingstakt. När samhället märker att de nya barnen inte är som vanliga barn måste de alla föras till institutioner för att få vård.
Rakel tror att hon får en nystart i livet på ett nytt jobb efter att ha dödat en av de nya barnen - ända tills en brutal incident sker på arbetsplatsen och hon tvingas
fly.


Tankar:
Ända sedan jag hörde om Den nya människan har jag varit nyfiken på den, en svensk dystopisk roman som sker i en väldigt nära tidsperiod. Det är både skrämmande och intressant när man tänker på att barn inom en väldigt kort tid (redan 2014) inte föds längre och när de väl föds några år senare beter de sig inte som vanliga barn. Hur kunde det ha skett så? Visserligen stod det en någorlunda förklaring  till det, men ändå känns det svårt att förstå hur precis alla barnen i hela världen blev så.

Rakel som är huvudpersonen i boken känns verklig med det hon gör och tänker, fastän man inte kanske håller med allt hon gör. Däremot så var jag lite mer intresserad av själva barnen och framtidsscenariot än Rakels liv.
Bermann skriver på ett så bra, kort och rakt, sätt utan en massa sega förklaringar att man kan känna och leva in sig i karaktären och själva världen som byggts upp. Rädslan för de nya barnen när man inser att de kan vara farliga. Hur de måste föras till institutioner för "vård" för att de inte ska skada de vanliga barnen och människorna.
Yeah, right!Det var några scener i boken som jag verkligen ryste till och man bara undrade hur det kunde ha skett såhär. Och hur kan man behandla barn så här fastän de var annorlunda från de vanliga barnen?

En annan sak som jag gillade väldigt mycket var att det fanns tidningsnotiser och forskningsrapporter om de nya barnen. Hur de hade kommit till, hur och varför de betedde sig så som de gjorde, vad som händer med dem och annat intressant. Jag kände att jag fick ta del av mer information än om man endast skulle ha läst från Rakels berättarröst, så ett stort pluspoäng för notiserna och rapporterna.

Det finns så mycket annat som jag skulle vilja ta upp, men jag tänker avsluta med att säga att läs boken för att själv ta del av det! Det är en skrämmande, intressant, tankeväckande och fascinerande läsning. Definitivt en av de bättre böckerna jag har läst i år. Trots att den bara är på 205 sidor och korta kapitel känns det som om den skulle kunna  läsas i en evighet - vilket i det här fallet kändes som en väldigt bra sak, jag ville inte att det skulle ta slut när man väl läst färdigt. Slutet är något som jag kan vara nöjd med, men å andra sidan är slutet också något som skulle kunna fortsättas. Jag skulle vilja veta vad som händer sedan - hur framtiden fortsätter efter slutet. Finns det månne en chans för en fortsättning? ;) Den skulle jag genast kasta mig över.

HÄR kan du se boktrailern till Den nya människan.

2 kommentarer:

  1. […] Sandmannen av Lars Kepler 72. Divergent av Veronica Roth 73. Den nya människan av Boel Bermann 74. Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård 75. Burn for Burn av Jenny Han, […]

    SvaraRadera
  2. […] Giftet*, Magin* och Elden av Maria V. Snyder. (recensioner) Den nya människan* av Boel Bermann. (recension) Lika delar liv och luft av Sara Jungersten. Ge mig arsenik* av Klara Krantz. […]

    SvaraRadera