17 augusti 2013

Divergent

Titel: Divergent
Serie: Divergent #1
Författare: Veronica Roth
Översättare: Katarina Falk
Antal sidor: 363
Utgivning: Modernista, 2012
ISBN: 97-891-7499-231-1 (inbunden)
Finns hos: Adlibris | Bokus | Bokia

badge1
Betyg: 4/5

Handling:
Beatrice (Tris) Prior lever i en värld där samhället är uppdelade i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. Alla sextonåringar måste gå igenom ett lämplighetstest och därefter får de välja om de vill stanna kvar i falangen med familjen eller byta över till en annan falang, men det betyder då att de lämnar sin familj för alltid. För Beatrice står valet mellan familjen hos De osjälviska eller De tappra. Valet som hon gör kommer att överraska dem alla.

Väl på den nya falangen måste alla nykomlingar gå igenom en initieringsfas som är brutalare än Tris kunde ha trott. Endast de 10 bästa släpps in och resten är tvungna att leva som falanglösa. Tris gör allt för att bli en av de 10 samtidigt som hon måste hålla en farlig hemlighet gömd och avgöra vilka som är hennes trogna vänner.

Tankar:
Äntligen har jag läst den omtalade och populära boken Divergent. Jag önskar att jag kunde säga att jag älskade den och att det är den bästa bok jag läst i år, men tyvärr så nådde den inte riktigt upp till den nivån.
Det tycks vara väldigt svårt att ge fullpott åt någon bok..Men det betyder ju inte att boken är dålig utan tvärtom så var den väldigt bra! Jag älskar den dystopiska världen som Roth har byggt upp. Jag tycker att det är väldigt intressant och fascinerande att samhället är byggt upp i fem falanger där varje falang har sin egen roll och där de faktiskt beter sig så som falangen "kräver" att de ska bete sig som. Här är jag återigen väldigt nyfiken på bakgrundshistorian och önskar man hade fått veta mer om hur den nya världen byggts upp, varför just de fem falangerna osv.

Roth vet hur hon ska fånga läsaren. Divergent är fullspäckad med action blandat med vänskap, kärlek och förräderi som gör att man vill vända blad för att veta vad som händer till nästa. Karaktärerna var också en stark punkt i handlingen fastän de flesta inte fastnade för mig, jag gillade Tris för hon verkade målmedveten och stark fastän hon utsattes för mycket skit. Även Four, Christina, Will och Al gillade jag.. Det fanns en grupp som de var tvungna att kämpa emot så att ha Eric, Peter, Molly och Drew på "fiende-laget" fräschade upp handlingen fastän det kunde bli lite väl brutalt ibland.

Trots att jag bara har sagt bra saker om boken nu, så fick den inte fullpott och det är för att det är något som fattas, men jag vet inte vad det är. För att få fullpott (5 stjärnor) av mig måste en bok få mig totalt blown away med världen, handlingen och karaktärerna så att jag knappt kan tänka på något annat efteråt, vilket den inte riktigt gjorde.

Dock så rekommenderar jag den verkligen! Jag håller nu på att läsa Insurgent och längtar tills Divergent kommer ut som film 2014.

Andra böcker i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant (sv. 2014)

4 kommentarer:

  1. Är verkligen intresserad av den här serien! :)

    SvaraRadera
  2. […] böcker i serien: 1. Divergent 2. Insurgent 3. Allegiant (sv. […]

    SvaraRadera
  3. […] Sandmannen av Lars Kepler 72. Divergent av Veronica Roth 73. Den nya människan av Boel Bermann 74. Helioskatastrofen av Linda Boström […]

    SvaraRadera
  4. […] böcker i serien: 1. Divergent 2. Insurgent 3. […]

    SvaraRadera