10 augusti 2013

Minirecensioner x2 - My Soul to Take | The Body Finder

Titel: My Soul to Take (Soul Screamers #1)
Författare: Rachel Vincent
Utgivning: Harlequin Teen, 2011
ISBN: 978-0-373-21060-2 (häftad - samlingsvolym)


badge1
Betyg:
3.5/5

Jag har inte läst böcker om den här sortens övernaturliga varelser tidigare så det var något nytt och intressant. Huvudpersonen Kaylee börjar skrika när någon i hennes omgivning håller på att dö. Det tog inte länge tills jag drogs med in i handlingen. Det som gjorde boken svår att lägga i från sig var att det fanns lite av ett mysterium som de var tvungna att lösa, då det gav mer spänning till boken än om det endast skulle ha varit om Kaylees 'problem'. Och så alla dessa hemligheter. Att lösa mysterium är alltid ett pluspoäng om man inte har en blekblå aning om vad eller vem det kunde vara. Själv blev jag ganska så överraskad.

I början tyckte jag att det gick lite för snabbt mellan Kaylee och Nash, speciellt hur han bara plötsligt dök upp sådär. Men förklaringen kom ju senare och då kändes situationen lite annorlunda. Man introduceras även till Tod som jag gillade. Fastän jag gillade karaktärerna kände jag att inte någon av dem riktigt fastnade för mig, men kanske det ändras i fortsättningen.

Andra delar i serien:
0.5 My Soul to Lose
1. My Soul to Take
2. My Soul to Save
3. My Soul to Keep
3.5 Reaper
4. My Soul to Steal
5. If I Die
5.5 Never to Sleep
6. Before I Wake
7. With All My Soul


Titel: The Body Finder (The Body Finder #1)
Författare: Kimberly Derting
Utgivning: Harper, 2010
ISBN: 978-0-06-177983-1 (häftad)

badge1
Betyg:
4/5

The Body Finder var lite av en överraskning för mig. Ett koncept där huvudkaraktären Violet har förmågan att känna och hitta döda lik, och även offrens mördare är ganska häftigt men samtidigt lite creepyt. Det blev en hel del spänning som gjorde att man inte kunde lägga boken ifrån sig och då man fick läsa ur mördarens synvinkel, utan att veta vem han är, kunde man få lite kalla kårar. Romansen mellan Violet och Jay lättade upp stämningen lite, fastän jag i början kunde sucka och hade lust att banka lite vett i dem..Varför förneka vad man känner för den andra? Men å andra sidan så var deras förnekande lite sött på samma gång.

Jag har andra och tredje boken hemma så jag ser fram emot att läsa dem och hoppas på spänning i samma nivå.

Andra delar i serien:
1. The Body Finder
2. Desires of the Dead
3. The Last Echo
4. Dead Silence

1 kommentar:

  1. […] to Sleep, Before I Wake] och With All My Soul (Soul Screamers #0.5-7) av Rachel Vincent (recension/recension) Hex Hall, Demonglass och Spell Bound (Hex Hall #1-3) av Rachel Hawkins The Body Finder, Desires of […]

    SvaraRadera