20 augusti 2013

Topp tio saker som gör läsandet/bokbloggandet enklare

toptentuesday
Ämnet för denna tisdag är: Top Ten Things That Make My Blogging Life Easier/Better


Vad gör bokbloggandet (och läsandet) enklare? Det finns en hel del, men jag ska försöka skrapa ihop det till tio saker som hjälper mig. Det här är också ett väldigt bra sätt att få tips på olika program eller appar som andra använder utav sig (såg t.ex. på The Perpetual Page-Turner att hon använder Leecherblock, skulle vara perfekt när studierna börjar igen).


Goodreads
Ända sedan jag började blogga har goodreads varit till en stor hjälp (utan bloggandet likaså). All information om en bok som man behöver finns där och här håller jag även reda på vad jag gett för betyg och eventuella kommentarer som jag skrivit.


Biblioteket
Utan biblioteket skulle jag spendera massor med pengar på böcker, de är så att säga en life savior när det kommer till böcker. Såklart har de ju inte precis alla böcker jag vill läsa (och de skaffar jag själv).


Bokförlag
Vare sig man får ett recensionsexemplar eller inte så är de helt suveräna (utan dem skulle de flesta böckerna som man läser kanske inte ens finnas)! Och så får man en push att skriva recensioner fastän motivationen/inspirationen tryter ibland (har jag märkt..) Tack! ♥


Andra bokbloggare
Tack vare andra bokbloggare har jag upptäckt massor med bra och intressanta böcker. Det är även roligt att läsa deras recensioner eller annat bokigt som de har på bloggen.


Tekniken
Nämligen dator och kameran. Utan dem skulle det vara lite svårt att få inläggen ihop.


Mobilen som "läsplatta"
Eftersom jag inte har skapat(va?? xD) köpt någon läsplatta än så använder jag mobilen för att läsa e-böcker.


Wordpress
Alla widgets och funktioner på wordpress underlättar bloggandet. Speciellt då man kan använda/kopiera ett tidigare använt inlägg och bara ändra om innehållet lite. Det gör jag t.ex. med recensioner eller andra inlägg som upprepas ofta så behöver jag inte skriva om alla 'fält' eller introtexter om och om igen.


Adlibris/Amazon/Book Depository/CDON/Bokhandlar
Platser där jag köper mina böcker! Kliar så i fingrarna att klicka hem en massa YA böcker.


Emailen
Håller mig uppdaterad om nya böcker från förlagen och kommentarer på bloggen.



Nu blev det bara nio. Jag borde verkligen också ha en app eller en liten anteckningshäfte för att skriva upp medan jag läser. Jag glömmer så lätt bort vad jag tänkt eller tyckte när jag väl ska skriva recensioner.

8 kommentarer:

  1. Jag har precis köpt en läsplatta och är faktiskt väldigt nöjd, vill inte läsa på mobil/surfplatta pga av ljuset.. Så jag rekommenderar dig att införskaffa en sådan ;)

    SvaraRadera
  2. Har taggat dig i min tag "bokiga bekännelser". Hoppas du ser fram emot den lika mycket som jag ser fram emot dina svar! ^^
    http://swebookobsession.blogspot.se/2013/08/cecilias-bokiga-bekannelser.html

    SvaraRadera
  3. Jaha, här var ju massor som jag hade glömt att ta med.

    SvaraRadera
  4. Jag har tidigare funderat på att skaffa en kindle paperwhite, men inte bestämt mig helt ännu :) Jag är ganska säker på att jag vid något skede ska skaffa en läsplatta eftersom det helt säkert skulle underlätta.

    SvaraRadera
  5. Det är ofta som man kommer på fler när man ser andras svar :)

    SvaraRadera
  6. Den verkar kul :D Ska ta och försöka knåpa ihop mina bokiga bekännelser ;)

    SvaraRadera
  7. Vi hade rätt många lika .-) men Goodreads måste jag nog kika närmare på

    SvaraRadera
  8. Det tycker jag att du ska göra, jag besöker sidan nästan slaviskt varje dag. Vet inte vad jag skulle göra utan goodreads :P

    SvaraRadera