27 april 2013

Bokbloggsjerka 26-29 april

jerka11 Dags för helgens bokbloggsjerka och denna helg undrar Annika:

Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Jag läser alltid prologer och epiloger. Förorden och tacktexter läser jag ganska sällan, förutom om förorden inte då har väckt mitt intresse. Med fackböcker brukar jag läsa förorden, men inte om den är flera sidor lång då hoppar jag direkt över till innehållet. Efterorden i skönlitterära böcker brukar jag läsa om jag orkar, då de ofta kan ha intressant information eller författarnas tankar medan de skrivit boken.

4 kommentarer:

  1. Jag läser också förorden till facklitteratur men ibland kan det räcka med att jag skummar igenom sidorna om det är ett väldigt långt sådant. Det brukar märkas ganska snabbt vad som är relevant och vad jag kan ha nytta av :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte låta en enda bokstav gå till spillo så jag läser allt, men gärna förordet sist :)

    SvaraRadera
  3. Jag hör till dem som sällan läser förord.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte läsa förord,m en däremot läser jag gärna prologer och epiloger.

    SvaraRadera