14 april 2013

Vår, sommar och Unspoken

Innan jag började läsa Unspoken läste jag de två korta novellerna som kommer före Unspoken, The Spring Before I Met You och The Summer Before I Met You. The Spring Before I Met You handlar om Jared ur en lärares synvinkel som han pratar med och The Summer Before I Met You handlar om Kami ur en "kollegas" synvinkel på ett sommarjobb. Redan i de här korta berättelserna får man en uppfattning om hurdan Jared och Kami är. En uppfattning om Kamis vänner Angela och Rusty fick man också. Jag bara visste att jag måste ta och läsa Unspoken snart eftersom jag ville läsa mer om dem.

Jag tycker det är bra om man läser de korta novellerna innan man börjar läsa själva boken då man får en större inblick på personerna och bakgrundshistorien. Givetvis kan man läsa dem efteråt också. Jag tror jag skulle ha känt mig lite förvirrad om jag inte hade läst dem alls eller först efteråt eftersom det i boken kom upp några detaljer som blickades tillbaka till novellerna. Jag läste något stycke där någon karaktär nämnde någon händelse från novellen och jag nickade bara igenkännande "ja, det kommer jag ihåg från novellen". Novellerna och boken går ju från vår, sommar (novellerna) till hösten (boken).

De korta novellerna kan man läsa gratis här (Summer) och här(Spring).

Titel: Unspoken
Serie: The Lynburn Legacy #1
Författare: Sarah Rees Brennan
Antal sidor: 370
Utgivning: Random House, 2012
ISBN: 978-0-375-87041-5 (inbunden)


Betyg: 5/5


Kami har ända sedan liten pratat med sin låtsasvän i huvudet och därför klassats som konstig och galen i staden Sorry-in-the-Vale. Trots det har hon en bästa vän, Angela, vid sin sida. När stadens grundare, Lynburn, återvänder till staden väcks Kamis nyfikenhet och hon vill skriva artiklar om familjen till den nystartade skoltidningen. Kort efter att Lynburn återvänt börjar mystiska saker och ting hända. Med hjälp av sina vänner, Angela, Holly, kusinerna Jared och Ash Lynburn som de stiftat bekantskap med, börjar hon föra en utredning över vem det är som dödade djuret ute i skogen och andra mystiska händelser som Kami vill ha svar på. Vem kan hon lita på? Kan hon ens lita på någon?

Jag hade inte hört om boken innan men efter att ha läst en recension på Boktycke hamnade den direkt på beställningslistan. Och jag ångrar inte en sekund att jag köpte hem den. Den är alldeles underbar. Jag älskade karaktärerna, de är härliga och har sina egna personligheter.

Kami klassas som konstig på grund av sin låtsasvän, men är smart, envis och gör vad hon vill. Hennes bästa vän, Angela, är skolans snyggaste tjej men man skulle inte tro att hon är väldigt lat, vill ta tupplurer hela tiden och tycker att människor är besvärliga. Den twisten gillade jag. Även Angelas bror Rusty är lat, men han är trevligare mot människor. Jag gillade Holly, Jared och Ash väldigt mycket med. Dock tyckte jag att Ash kunde vara lite besvärlig ibland. Jared som är bad boyen, men inte stark nog mot Kami. Jag fick nog väl en liten crush på honom.. Det fanns nog ingen karaktär som jag ogillade. Underbara hela gänget, även Kamis familj.

Bandet mellan Kami och Jared är något speciellt, otroligt fint och något mer än kärlek.

Och vi ska inte tala om humorn, den var helt härlig! Det fanns en massa gånger som jag brast ut i skratt eftersom det ofta kom så plötsligt och något som någon av karaktärerna skulle kunna säga. Som t.ex. stycket nedan.

They were standing in a very large room. The floorboards stretched in a pale expanse at their feet. There was so much dust on the floor that it had a pearly sheen.
"Even you could not nap on this floor," Kami told Angela.
"I don't know, a dust mattress might be very comfortable," said Angela. "Also possibly orthopedic."
s. 265

Själva handlingen var väl intressant och så, men det är nog karaktärerna och humorn som gör boken. Sedan har vi slutet..mitt hjärta krossades lite. No..whyyy? Jag ser verkligen fram emot att läsa tvåan och se hur det fortsätter. Som tur behöver man inte vänta så himla länge på den då den kommer ut redan i höst (fast det är ju några månader dit än..).

6 kommentarer:

  1. Vad kul att du också tyckte om den! Jag läste Unspoken innan jag läste novellerna och tyckte att det fungerade väldigt bra det med. När jag började läsa Unspoken hade jag egentligen inte alls någon aning om vad den handlade om. Jag visste inte ens att Jared i boken var Kamis Jared i huvudet så jag blev väldigt glad när det visade sig vara han :D

    SvaraRadera
  2. Ja, på det sättet så kan det ju vara bra att läsa den efteråt också om man vill överraskas mer för med novellerna så vet man ju redan bakgrundshistorien till dem båda om man lyckats koppla ihop dem två :) Kanske ska ändra lite i texten. Jag tyckte själv bara att det var bättre när de kom i "rätt ordning" som vår och sommar innan de träffades och hösten när dom träffades. Men ja, iaf så är jag glad att jag köpte den, längtar till 2an:D

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt nyfiken på den boken! Alla verkar gilla den :D

    SvaraRadera
  4. Jag är så nyfiken på den här boken, alla säger den är så bra!

    SvaraRadera
  5. Om du får chansen så ta och läs den :D

    SvaraRadera
  6. Ja, den är bra :D Du får ta och läsa den någon gång :)

    SvaraRadera