24 april 2013

Jag biter i apelsiner

Titel: Jag biter i apelsiner
Författare: Annakarin Thorburn
Antal sidor: 232
Utgivning: Gilla Böcker, 2013
ISBN:978-91-86634-32-2 (danskt band)

Goodreads
Betyg: 4/5


Jag, som inte har ett namn i boken, bor tillsammans med Ödlan. Trots att Ödlan är hennes kärlek känner hon ändå att hon ligger steget efter med honom. En dag när hon besöker biblioteket träffar hon på Lo som går i samma kurs som hon på universitetet. De inleder ett förhållande och snart står hon inför ett svårt val samtidigt som skuggor från barndomen trasslar sig in. Livet kan vara både vackert och göra ont på samma gång.

Ibland är det svårt att ge betyg åt böcker som hör till kategorin bara bra, men ändå griper tag i en på något sätt precis som den här debutromanen skriven av Annakarin Thorburn gjorde, så den fick ett högre betyg än jag först hade tänkt ge den. Precis som enligt O nämnde i hennes recension om boken tyckte jag också att den lika bra kunde ha varit en fransk bok. Det beror nog på skrivsättet och de korta kapitlen. Och just böcker i den stilen brukar gripa tag i mig såhär.

Man får inte veta så värst mycket om "Jag", bara att hon antagligen är i en ung vuxen ålder och går på universitetet. Om hennes barndom och relationen med mamma och pappa. Fastän hon älskar Ödlan och kanske även är nöjd med livet som det är så såg man ändå att det fattades något mellan dem, ett tomrum som inte gick att fylla och att hon kanske ville ha något mer utav förhållandet. Ja, egentligen så fattades det även en bit från hennes förflutna. Förhållandet mellan henne och Ödlan är lustfylld, men kanske det bara var det. När hon träffade Lo så blommade något annat upp inom henne och mellan dem, kärlek? Vem ska man ändå välja i slutändan? Ska man välja lust eller kärlek? Jag blev lite besviken på en av dem faktiskt, man skulle inte tro att han egentligen var sådan.

Jag biter i apelsiner är en bok som jag vill ha i bokhyllan (vet inte hur det på senaste tiden kommit upp så många böcker som jag helst inte skulle vilja lämna tillbaka till biblioteket), så jag får köpa ett eget exemplar vid något skede. Jag ser även fram emot att läsa fler böcker av Annakarin Thorburn i framtiden. Omslaget är dessutom så väldigt fint. Känns så somrigt med den orange färgen, hallonen och cykeln, och jag önskar nästan att jag hade väntat till sommaren med att läsa denna fina, men ibland en aningen tungsinta bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar