27 april 2013

Psykbrytaren

Titel: Psykbrytaren
Originaltitel: Der Seelenbrecher
Författare: Sebastian Fitzek
Antal sidor: 314
Utgivning: Coltso, 2012
ISBN: 978-91-86437-61-9 (inbunden)

Goodreads
Betyg: 4/5


Några studeranden genomför ett experiment som en professor håller i där de läser inledningen till en patientjournal om något som hände för flera år sedan då nyheten om Psykbrytaren var aktuell. Tre unga flickor försvann och återfanns en vecka senare på sjaskiga hotellrum. De är fysiskt oskadda, men psykiskt nedbrutna. Ingen vet vad som hade hänt dem. De studeranden får därefter en chans att välja om de vill fortsätta med experimentet eller lämna byggnaden.

Boken handlar i huvudsak om personalen och patienterna på den psykiatriska privatkliniken som ligger en bit utanför Berlin. Kort  innan julafton anländer en ny patient, men de inser snart att något är otroligt fel när en av personalen blir anfallen och att Psykbrytaren kanske finns i byggnaden. Är Psykbrytaren någon bland gruppen eller vandrar han omkring i byggnaden?

När jag började läsa Psykbrytaren var jag först lite förvirrad när de bytte över från patientjournalen till nutid och siffersidorna var helt olika. Trodde det fattades sidor, men insåg snart att det egentligen var två olika "böcker" och att man följde två olika berättelser - nutid med experimentet och dåtid med patientjournalen. Jag slukades ganska snabbt in i berättelsen. Ibland kunde jag sitta på helspänn då det kändes som om jag såg en film där de går i långa halvmörka korridorer och inte vet om gärningsmannen kommer att hoppa fram bakom något hörn eller vad de kommer att hitta när de går in i ett rum. Jag insåg samtidigt som huvudpersonen vem som var gärningsmannen och då var det redan för sent. Så frustrerad man blev när man insåg att man hade haft fel gärningsman i tanke och gjort tvärt emot vad man egentligen borde ha gjort.

Jag slukade som sagt Psykbrytaren när jag fann tiden att läsa så jag hoppas fler böcker av Fitzek kommer att bli översatta till svenska i framtiden. Boken är lite som en gåta, man måste läsa mellan raderna för att komma på svaren. Jag vill läsa mer böcker där man tror att man vet svaret, men blir totalt överrumplad när sanningen visar sig.

1 kommentar:

  1. Jamen, jag håller med, det är kul att bli överraskad- så jag ska hålla den här boken i minnet!

    SvaraRadera