16 april 2013

Kaj Korkea-aho

Kaj Korkea-aho som är en finlandssvensk författare, komiker och kolumnist har skrivit Se till mig som liten är, Gräset är mörkare på andra sidan och Pleppoboken (som han har skrivit med Ted Forsström) och idag var han på huvudbiblioteket och berättade lite om sig själv, böckerna han skrivit och annat som han håller på med. Jag läste Gräset är mörkare på andra sidan i höstas (2012). Nu när han berättade kort om den så återvände alla minnen och känslor och jag blev påmind om att jag faktiskt gillade den väldigt mycket. Det var en fängslande bok, svår att lägga i från sig och i slutet så lyckades man knyta ihop alla trådar och förstod vad Raamt egentligen var för något i boken. Det var väldigt intressant att lyssna om hans författarkarriär från ung tills nu och allt som han berättade om sina böcker och jobb. Han var verkligen en trevlig, rolig och down-to-earth människa.

korkea-aho

Jag tänkte inte alls på att jag kunde innan evenemanget ha svängt in via bokhandeln och köpt någon av hans böcker för att få en signering i den, så istället fick han skriva på en papperslapp. Så imorgon innan jobbet ska jag köpa någon av hans böcker och sätta papperslappen i förvar där. Jag är i vanliga fall väldigt..awkward när jag ska prata med främlingar så det var inte förvånande att jag fick tunghäfta och inte fick ur mig att jag hade läst hans bok och tyckt väldigt mycket om den. Det borde ju inte vara svårt att säga ens så lite, men det är jag det. Meh! Så jag sa bara tack så mycket med ett leende och stack iväg..

Han berättade även att han håller på att skriva en tredje bok och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den när den kommer ut. Givetvis ska jag ta och läsa Se till mig som liten är vid något skede också. Om ni får tag på någon av hans böcker så ta och läs dem! Som jag nämnde innan så gillade jag Gräset är mörkare på andra sidan väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar