25 maj 2013

Bokbloggsjerka 24 - 27 maj

jerka11 Dags för helgens bokbloggsjerka och denna helg undrar Annika:

Brukar du läsa om böcker?

Svaret blir nog nej. Mest för att jag känner att jag inte har tiden då det finns så många olästa böcker i bokhyllan och i biblioteket som jag skulle kunna läsa istället. Och det andra är väl kanske att jag redan har läst boken och om jag kommer ihåg vad som hänt i den så sätter jag hellre tiden på olästa böcker.

Men det finns några böcker som jag gärna skulle läsa igen om ett antal år. T.ex. Strimmor av hopp är en sådan bok som jag ibland tänker tillbaka till och skulle vilja läsa igen. Och kanske några böcker som jag läste när jag var barn/yngre tonåring. Eller så skulle jag kunna tänka mig att läsa om en bok men på det andra språket, t.ex. The Fault In Our Stars av John Green på svenska (Förr eller senare exploderar jag), Fångad av Lucy Christopher på engelska (Stolen).

16 kommentarer:

  1. Det har jag också funderat på, att läsa om en bok som man läst på engelska på svenska. Kanske någongång...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, tiden finns inte där för att man ska hinna läsa om massa böcker, i alla fall inte för mig :)

    SvaraRadera
  3. Man måste ju prioritera lite - en bok man redan läst eller en bok man inte läst :)

    SvaraRadera
  4. Tiden är verkligen ett problem, jag besöker ofta bokbloggar och jag blir förvånad av hur mycket en del hinner läsa. Smått fantastiskt.
    Mia

    SvaraRadera
  5. Tiden kan påverka att jag väljer en ny bok, istället för en gammal, men som tur är läser jag rätt fort;) så jag tänker att omläsning också ska få utrymme. Och ibland är det rätt skönt att veta vad man får om man läser om...

    SvaraRadera
  6. Den som ändå kunde uppfinna lite mer tid :)

    SvaraRadera
  7. Precis, läser väl nog hellre en bok jag inte läst :)

    SvaraRadera
  8. Det brukar jag också bli förvånad över ibland, speciellt i början på året när jag var ny inom bokbloggsvärlden. Vissa hinner läsa 20 böcker på en månad.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är ju sant. Jag har några böcker som jag gärna skulle uppleva igen :)

    SvaraRadera
  10. Ja, det håller jag med :) Kanske någon dag ;)

    SvaraRadera
  11. Nej, verkligen inte här heller med tanke på att det finns både gamla och nyutkomna böcker som vill läsas :)

    SvaraRadera
  12. Det kan vara roligt att jämföra upplevelsen om det varit en bra bok på svenska/engelska eller är den bättre på engelska/svenska :)

    SvaraRadera
  13. Samma här! Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

    SvaraRadera
  14. Ja, som pensionär har man kanske hur mycket tid som helst :)

    SvaraRadera