4 maj 2013

Bokbloggsjerka 3 – 6 maj

jerka11 Dags för helgens bokbloggsjerka och denna helg undrar Annika:

Kan du dela med dig av några boktitlar/författare som får en att vilja resa?

När jag läste Escape from Camp 14 så ville jag resa till Nordkorea. Jag har egentligen velat det innan jag läste boken. Det är något med det landet som gör det...fascinerande(?) fastän det är så hemskt på samma gång. Jag hoppas jag någon dag får chansen att resa dit (Sydkorea ska jag definitivt resa till!).

Till Australiens öknen ville jag resa till när jag läste Fångad av Lucy Christopher. Det var så..magiskt skrivet ibland att man ville uppleva det som hon upplevde i boken.

Så har böcker fått mig att vilja resa till bland annat London och Gotland, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilka böcker det var som jag läst. Historiska romaner som Överenskommelser och Betvingade av Simona Ahrnstedt, Sagan om klanen Otori-böckerna av Lian Hearn har fått mig att vilja resa bakåt i tiden ;)

10 kommentarer:

  1. Australien har lockat mig ända sedan jag såg Törnfåglarna som TV-serie i början av 80-talet.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara fascinerande med Nordkorea. Hörde på radion någon som varit på gruppresa dit, mycket intressant berättade hon.

    SvaraRadera
  3. Australiens öken är fascinerande!
    Alltså, vad lustigt att du också tog upp Flykten från Läger 14 fast tvärtom. Jag tyckte det var en sån fruktansvärd beskrivning av människors ondska att det kändes som om jag inte skulle orka besöka ett land där man förtrycker människor på det viset.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag har sett några youtube klipp där de som varit på gruppresa till Nordkorea filmat sin resa i några delar. Ganska intressant. Men lite trist bara att man inte kan vandra omkring fritt där utan hela tiden är under bevakning med gruppen. Om jag hade varit tillräckligt modig skulle jag snoka omkring lite..

    SvaraRadera
  5. Ja, det som händer dem där är verkligen hemskt och jag förstår bara inte hur de kan behandla människor så. Jag hoppas de någon dag alla blir befriade. Jag vet inte om jag sist och slutligen har mod att besöka landet. Känns som om man måste vara på sin vakt och inte göra eller säga saker som de inte uppskattar. En annan del som intresserar är ju också att de lever som om det vore 1950 eller något. De har några historiska monument som jag också skulle vilja besöka.

    SvaraRadera
  6. Öknar och resor i tiden skrämmer mig:).

    SvaraRadera
  7. Törnfåglarna har jag aldrig sett, men blev lite nyfiken på den nu då jag såg ett klipp :)

    SvaraRadera
  8. Tänk vad roligt det skulle vara att kunna resa bakåt i tiden. Men förmodligen tur för mig att det inte går. Risken är nog stor att jag skulle stanna då.

    SvaraRadera
  9. Haha ja, jag tror nog att jag skulle stanna jag med ;)

    SvaraRadera