22 maj 2013

Oväntat bokpaket

Några timmar efter att jag hade sättit upp min "Nytt i bokhyllan" fick jag ett oväntat bokpaket i posten. Jag började fundera vilken bok det kunde vara och från vem. Att få oväntade bokpaket som verkar vara väldigt bra, speciellt sådana som man inte har hört om förut, är alltid roligt att få.

Det visade sig vara Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe nedan. Meningen "En inspirerande betraktelse över livet och läsandets kraft" väckte genast min uppmärksamhet och jag längtar redan att få ta itu med boken. Jag tog en tjuvtitt på innehållet och såg en massa, för mig, okända titlar som jag längtar att få läsa om. En bok om böcker och livet. Det låter precis som något för mig.

Den fina boken kom från Modernista! Tack, tack så mycket! ♥

bokklubben2

»Vad är det du läser?« Det är frågan Will ställer till sin mamma, Mary Anne, när de sitter i väntrummet på cancermottagningen. Det är november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med långt framskriden cancer.


Detta är den sanna historien om en son och hans mamma, och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet för dem närmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig läggs bok efter bok till läslistan, och i de personliga samtalen kring böckerna får Will och Mary Anne en möjlighet att återupptäcka sina liv och lära känna varandra på ett nytt sätt. I bokklubbens sfär är de inte längre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptäcker nya världar.


Bokklubben vid livets slut är en ömsint hyllning till en älskad mamma, och en inspirerande betraktelse över böckers förmåga att skapa mening och glädje ur kaos och förgängelse, att skänka oss tröst och vidga vår kunskap om oss själva och andra.


(goodreads / adlibris / bokus / bokia / cdon)

2 kommentarer:

  1. Den här borde jag säkert läsa, tck för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag tror den kommer vara riktigt bra :)

    SvaraRadera