5 september 2013

Minirecensioner x3 - The Iron King | Linked | Änglarnas kamp

Titel: The Iron King (The Iron Fey #1)
Författare: Julie Kagawa
Utgivning: Harlequin Teen, 2010
ISBN: 9780373210084 (häftad)


badge1
Betyg:
3.5/5

I början verkade det vara en helt vanlig ungdomsbok, men sedan började de övernaturliga inslagen komma in och man praktiskt taget steg in i en magisk värld. Världen påminde mig lite om Peter Pan och Alice i Underlandet så det kändes inte direkt som en typisk paranormal romance-värld. Jag gillade att det var mer äventyr än kärlek eftersom det är sällan som äventyr och action är huvudpunkten i en bok. Det är första gången som jag läser om älvor och har alltid haft intrycket att älvor är goda varelser, fast i boken så ska man akta sig för vad man säger, vissa av dem var rätt ut sagt lite skrämmande och sådana som jag helst inte skulle vilja möta i en gränd någonstans. Meghan var i varje fall modig på den punkten. Favoriten ur hela boken var nog Grimalkin, den talande katten.

Trots att jag gillade boken så fastnade jag inte helt och hållet för den (kan ha berott på tidpunkten då jag läste den), men jag har resten av serien hemma och de ska läsas snart eftersom jag vill veta hur det fortsätter.

Andra delar i serien:
1. The Iron King
2. The Iron Daughter
3. The Iron Queen
4. The Iron Knight


Titel: Linked (Linked #1)
Författare: Imogen Howson
Utgivning: Simon & Schuster, 2013
ISBN: 9781442446571 (e-bok)


badge1
Betyg:
3.5/5

Linked läste jag gratis på pulseit för några månader sedan. Jag tyckte det var intressant hur man kunde få blåmärken och ont i kroppen utan anledning, men ganska snart så kunde man gissa till sig vad som orsakade det. Jag tycker att konceptet/världen var väldigt intressant så den ger jag pluspoäng för. Men karaktärerna kändes lite platta ibland och jag kände inget extra för dem, det samma gäller romansen mellan Elissa och Cadan. Jag blev alldeles paff när en stor hemlighet avslöjades för jag hade inte alls kunnat förutse det fastän jag nu i efterhand ser tydliga ledtrådar.

Unravel som är bok 2 i serien kommer ut nästa sommar och jag ser fram emot att läsa den då jag gillade Linked när det gäller världen, action och till stor del vissa händelser.

Andra delar i serien:
 1. Linked
2. Unravel (2014)


Titel: Änglarnas kamp (Hush, hush #4)
Originaltitel: Finale
Författare: Becca Fitzpatrick
Utgivning: B. Wahlströms, 2013
ISBN: 9789132162299 (inbunden)


badge1
Betyg:
3/5

Fjärde och sista boken i Hush, hush serien om Nora och änglarna. Tyvärr så var jag lite besviken på Änglarnas kamp. Kanske det beror på att jag läste Noras val för ett år sedan och inte känner magin med serien längre för jag gillade 1an och 3an ganska mycket. Nåja, men den var inte dålig utan helt okej. Jag kommer inte ens ihåg vad allt jag tyckte, kände och tänkte om Nora, Patch och de andra medan jag läste. Fast vissa saker med t.ex. Vee kändes lite överdrivet, hur hon (spoiler)plötsligt bara är en nefil. Jag gissade att något var på gång med henne när hon började bli  lite shady i boken, men jag tycker det skulle ha varit bättre om hon bara stannat som en människa(/spoiler).

Det känns skönt att serien har ett slut. Jag tror nog inte att jag skulle orka läsa fler böcker i serien.

Andra delar i serien: 
1. Fallen ängel
2. Förlorad ängel
3. Noras val
4. Änglarnas kamp

2 kommentarer:

  1. Åh vill verkligen läsa Linked! :)

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag att du ska göra, den var faktiskt läsvärd :)

    SvaraRadera