28 september 2013

Reading habits tag

Jag har blivit taggad av både Lena och Anna att göra denna enkät om läsvanor.

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Det är nästan endast i sängen och på soffan i vardagsrummet som jag läser böcker. Jag skulle vilja ha en mysig fåtölj att sitta och läsa i, för det händer så lätt att jag somnar när jag ligger ner (fast jag från början suttit upp).

2. Bokmärke eller random papperbit?
Nu för tiden använder jag för det mesta bokmärken som jag fått i samband när jag beställt nån bok, men ibland använder jag även t.ex. en vikt post-it lapp.

3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag brukar oftast vilja läsa klart ett kapitel innan jag slutar läsa. Men om jag är väldigt trött så kan jag lämna mitt i kapitlet fast då ska det helst vara vid slutet av ett stycke eller att meningen tar slut på en sida innan en ny mening börjar på följande sida så jag vet var jag ska fortsätta läsa.

4. Äter eller dricker du något när du läser?
Det är sällan som jag dricker eller äter något medan jag läser, men ett glas vatten eller en pajbit ibland.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?
TV:n är aldrig på när jag läser eftersom jag inte skulle kunna koncentrera mig, men ibland kan jag ha någon lugnande musik på låg volym i bakgrunden.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Om jag läser en väldigt tjock bok, en lite tråkig bok eller en klassiker så brukar jag ha en annan bok att varva med. Men som oftast brukar jag läsa en bok i taget.

7. Läser hemma eller överallt?
Jag läser för det mesta hemma, men om jag ska på en längre resa med buss eller bil så har jag alltid en (eller två) bok med mig. På ett av biblioteken jag jobbar på brukar jag även läsa på matpausen.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst i huvudet. Enda gången jag kan komma på som jag läser högt är om det är något ord som jag inte riktigt får fatt i, men det är sällan.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Jag hoppar nog aldrig fram i boken eller över stycken, men det kan hända att jag skumläser igenom texten om det är en massa beskrivningar eller ett tråkigt stycke.

10. Bryta rygg eller inte?
Jag brukar vara ganska försiktig när jag läser böcker så att ryggarna inte bryts.

11. Skriver du i böcker?
Aldrig. Inte ens i kurslitteraturen brukar jag göra det eftersom all kurslitteratur som behövs lånar jag från biblioteket och det uppskattas inte att man klottrar i böckerna ;)

12. Vilka taggar du?
Försöker tagga sådana som inte redan gjort denna eller blivit taggade, men vet inte om ni blivit taggade redan.. så jag taggar:
Frida på Fridas bokhylla
Amelie på Amelies boktips
Elin på BokParadis
Carro på romeoandjuliet
Veronica på 23 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar